lunes, 28 de mayo de 2012

LA LLENCERIA DURANT L'EDAT MITJANA I DURANT L'ÈPOCA MODERNA S.V-XIX


LLENCERIA MEDIEVAL







Durant l'edat mitjana les dones de la noblesa utilitzaven roba interior de lli sota dels seus caríssims vestits, tant per protegir-los de la brutícia (el bany diari no era certament un costum de l'època) com per escalfar els seus cossos. Les dues peces de llenceria que van ser introduïdes en aquesta època, que encara avui mantenen la seva vigència, són la "Chemise" (camisa de dormir o camisa interior) i la cotilla que van ser adoptats per les dones des del segle IV i el XVI respectivament.

La "Chemise" tenia l'aspecte d'una túnica amb coll circular o quadrat i freqüentment era adornat amb brodats. 
Típicament les dones utilitzaven la "Chemise" per sota de la cotilla.
La chemise hereva de la túnica greco romana, la túnica medieval va ser l’única roba interior de la dona durant segles fins a l’època moderna.
Durant aquesta època, l’església demana a la dona que comprimeixin els pits sota les seves camises esborrar els símbols de feminitat. Si les noies tenien els pits grans, havien de comprimir-se els pits agafant una tela per a comprimir en el pit i lligant-la cap els costats. Hereva de la túnica greco romana, la túnica medieval va ser l’única roba interior de la dona durant segles fins a l’època moderna.


Cotilla






Cotilles medievals

 En contrast amb els vestits antics, la moda "moderna" que va emergir en l'Europa Medieval es centrava principalment en acomodar-se a la forma del cos i, per tant, les dones usaven roba interior molt ajustada per modelar la seva figura. Per exemple, durant el Segle XIV les dones van començar a fer servir el "Cotte" roba interior rígida i encartonada per sota del cosset per achatar el bust. La paraula "Cotte" en francès antic significa costella el que parla de la similitud amb les cotilles de l'actualitat. Les dones usaven una pasta o engrut per augmentar la rigidesa entre les dues capes de roba per crear una figura molt més rígida, creant així una forma molt similar als cotilles.
 Llenceria en l'època de la reina Elizabeth

A la segona meitat del Segle XVI les faldilles van passar a ser enormes i per això s'utilitzava un "farthingale", ja sigui seguint un model espanyol o francès. La versió espanyola probablement va començar sent un tipus d'enagos que era potenciada per una sèrie de cercles graduats fets de canya, filferro o ossos de balena que accentuaven els atributs de les dones com a potencials procreadores.





Després de la Guerra dels Cent anys, l’artistocràcia comença amb una vida de luxe i això fa que perfeccionin la indústria tèxtil (sobretot a Flandes). Es pot apreciar així grans canvis en els detalls de la vestimenta i la roba interior femenina.
La camisa del segle XVI, està confeccionada amb teixits fins, crida l’atenció dels escots i es deixa veure sota la màniga dels vestits. (apareixen els botons i brodats). 


Spanish fartinghale
Cap a finals de 1570 es va introduir la versió francesa del "farthingale" on es pot veure en la majoria dels retrats de la Reina Elizabeth. Aquesta versió consistia d'un gran cèrcol horitzontal que es portava a l'altura de la cintura però inclinat cap avall a la front.



Bum roll

En aquesta època les dones de la cort acostumaven a usar un rotllo de material rígid conegut com "bum roll" al voltant dels seus cintures i sota els seus vestits per mantenir aquest incòmode cèrcol al seu lloc.

Cap a finals del Segle XVI fa la seva aparició oficial la cotilla, sense dubtes la peça més controvertida en tota la història de la moda. La cotilla prèn la seva forma definitiva quan les dones s'insereixen materials rígids com ossos de balena a les seves cossets o sustens que s'estenien des del bust fins a la cintura.

En el període napoleònic la cotilla va esdevenir una peça privilegiada en la cort, realçant les virtuts de dones que anhelaven veure estilitzades i reduir la talla de l'abdomen per remarcar una reduïda cintura, símbol de joventut i bellesa.



Molt s'ha debatut sobre el símbol d'estatus i erotisme de la cotilla, considerant que exagera notòriament les corbes de la dona fent que tant els pits com els malucs sobresurtin en la forma d'un rellotge de sorra al que se li agrega l'encaix i trenat com a símbol del coit.


Camisoles que s'utilitzaven sota de la cotilla 

Segle XVIII, el corsé serà la pedra angular on es confeccionarant ja tots els vestits de nits. ( Nord Europa, Segle XVII destaca el vestit apretat amb el corsé). 


Al segle XVIII les dones mantenen un paper important en la cultura, la qual les obliga a portar corsés extremadament forts i apretats i a portar vestits molt voluminosos. (Moda de la cort). Això portara a tenir problemes de salut de la columna, desviació de la columna.
El corsé d’aquesta època està fet amb una tela preciosa i reversa, ja no comprimeixen tant els pits, s’anudava a l’esquena (amb l’ajuda de la sirventa). 


Tant metges com feministes han reclamat des de sempre sobre els riscos de l'ús exagerat de la cotilla com a responsable d'avortaments espontanis i com un instrument per victimitzar i reprimir a les dones. El que sí es pot assegurar és que els primitius cotilles representaven un veritable suplici per a l'anatomia femenina, provocant freqüents marejos entre les seves portadores

La Revolució Francesa
La Revolució Francesa a la fi de 1700 també va revolucionar la llenceria de les dones. Les dones franceses van començar a deixar de banda enagos, cotilles i camisoles, símbols de l'aristocràcia francesa, en favor d'un tipus de sostenidor o cotilla sense elements rígids.
Moda femenina de 1790

En molts casos les franceses d'aquesta època vestien com a única roba interior una banda al voltant del cos, molt similar al zòster de les antigues gregues, sota els seus vestits entallats que remarcaven les seves figures voluntuoses.





Roba interior femenina de 1790













No hay comentarios:

Publicar un comentario